Rödingsfiske i Härjedalen

Det nya året är här och förväntningarna är som vanligt stora. Jag spenderade mina sista dagar i Härjedalen, Hede närmare bestämt. Livet i stuga långt ifrån stress och jäkt är ju underbart. Kortspel, bokläsning, skidåkning och fiske var det vanligaste aktiviteterna.

Han med två stycken vändor till rödingssjöar en bit bort. Det är som i de flesta områden av Sverige dåligt med snö även här, men tillräckligt för att ta sig fram med skoter. Isarna var relativt tunn jämfört med förra året – ungefär 25-30 cm. Vi kom ut sent båda dagarna, runt 1130. Det blåste en del och var runt 0-gradigt.Första dagen testade jag och Hans en större sjö vid namn Fillingen. Den ska husera fina rödingar. Lika som förra året var det oerhört svårfiskat. Vi började första halvtimmen på grannsjön Harolden. Jag kör numer med nappindikator på mitt pimpelspö för att underlätta även de dagar då fisken hugger väldigt försiktigt.

Screenshot_2014-01-03-12-28-53

Den skulle visa sig vara avgörandet mellan fisk och att bli utan denna dag. Först på Harolden såg jag EU par tre vickningar på indikatorn. Lyckades inte kroka utan vi förflyttade oss till Fillingen i hopp om bättre resultat. Jag körde med mormyska och maggot. Det var dött även här. Hängde på en vit blinkpirk för att försöka få fram ett hugg. Det verkade vara intressant vilket gav mig ett antal, om än väldigt försiktiga hugg likt det första. Försökte kroka min besökare ett antal gånger utan framgång. Efter några maggotbyten lyckades jag dock  med krokningen. En liten liten röding på ca 15cm. Slängde tillbaka direkt för att inte riskera att ögonen skadades av kylan. Begav oss hem direkt efter detta då det började skymma.

Kvällarna avslutades med kvalitetsläsning:

Photo 2013-12-31 00 28 05

Nästa dag hängde även Joel (fiskepojken) och Mårten med ut på en mindre tjärn i närheten som vi fick tips om tidigare. Vi tog skotrarna iväg runt 10.30 i ungefär samma väder som tidigare, mindre blåst dock och lite mer mulet. Anlängde ca 45min senare på plats. Några fler fiskare fanns även på plats. Tjärnen var betydligt djupare än Fillingen vilket bådade gott. Vi började köra djupt, strax ovanför botten.

Photo 2013-12-30 13 51 05

Man såg att andra grupper drog röding här och var. Jag började ganska snabbt experimentera mig uppåt för att hitta vilket djup som gällde. Bara en meter under isen började det hända saker. Indikatorn gav utslag och jag fick hugg ett par gånger direkt! Huggen var idag av mer distinkt karaktär och snart lyckades jag med krokningen också. Tyvärr satt den inte tillräckligt utan hoppade av strax under isen efter några cirklar. De andra ändrade också till strax under isen. Som vanligt med röding så kommer dom sällan ensam och inom ca 5-10min hade både Joel och Hans fått upp en varsin fin röding på isen! Mårten hade även lyckats slita av linan på sitt spö. Fina sådana på runt 4-5hg.

Det blev tyst en kortare stund innan Mårten drog sin första, i samma storlek runt 5hg! Fin medelvikt var det här. Medans jag och Joel satt och pratade om något världsligt tappade jag fokus på nappindikatorn. När jag sedan kikade tillbaka stod den i botten – utan att jag kände något i spöt! Första hundradelen trodde jag det blivit fel på den men när jag gjorde mothugget satt den där ändå, denna gång gick det bättre att  få upp rödingen. Även denna i samma storlek som de tidigare.

1525777_10151791519920855_2053910301_n

Photo 2013-12-30 13 51 15

När det började skymma hade vi inom ca 1.5h timme fått 5 st rödingar. Alla fick en varsin och Mårten fick två. Det fanns även bud på mer då det var hugg här och var. Extra roligt att samtliga i gruppen körde på olika taktiker och lyckades få fisk. Andra dagar är rödingen extremt selektiv. Alla tog på maggott +blinkpirk/pirk/blänke/mormyska.  Vi tog hem fisken för tillagning denna gång.

rens

Tredje dagens planerade fiske blev inställd för ändrade planer. Sedan var det nyårsafton och då fanns ej utrymme för fiske. Nästa gång besöker vi en tjärn jag hört mycket gott om som även ligger långt bort vilket bör ge ett mindre tryck på fiske i denna, vilket bådar gott. Det blir nog till påsken denna testas.

MVH och god fortsättning!