Skogens guld

Igår förmiddag bestämde jag mig för att ta fyrhjulingen i jakt på lite finare fisk i Hälsinglands och Edsbyns djupa skogar. Inledde med två st mindre tjärnar som jag spanat på från bilen när man åkt förbi utav olika anledningar.

Första tjärnen var en liten pöl som såg halvlurig ut, en del näckrosor på ena sidan som jag begav mig till för att testa. Körde med kastmete + mask på ett spö medans jag testade diverse skeddrag på ett annat. Ingen aktivitet på kastmetet men det högg titt som tätt på skeden. En ny popper blev invigd och den levererade på första kastet;

Roliga ythugg duggade tätt tills dess att party poopern nr 1 klev in i rampljuset, gäddan göran på respektabla 1kg frestades av poppern. När jag nästan besegrat honom så gav han mig fingret genom en luftfärd och hade av linan och hela faderullan. Det var droppen och jag drog till en annan tjärn en bit bort.

Denna såg mer ut att kunna innehålla något ”ädelt” jag hade vissa förhoppningar om att kanske hitta på något roligt.

Inledde med att kliva i ett myrhål ner till knät, sådär jätteroligt. Körde samma taktik här som tidigare. Dock så fanns de ingen abborre i närheten som högg här. Nästan säker på att de finns finare fisk i den här pölen men det var ingen som var på hugget idag så gav ganska snabbt upp denna.

Begav mig därefter till det sista stället som jag och sambon hade hittat tidigare på våren som jag bara var tvungen att testa. Väl på plats såg jag att det var väldigt grunt och blev less då jag trodde det bara var en skräppöl. Gick iallafall närmare och då såg jag att det var en väldigt fin liten tjärn jag stod framför. Kristallklart vatten och förklaringen till att de såg ut att vara så grunt slog mig! Såg genast några små fiskar som slukade nån kuse vid ytan, försökte se vad det var för något men dom var för långt bort. Såg ingen mordisk ryggfena så jag fick lite hopp om att det kaanske kanske kunde vara något annat än borren eller gäddan. Tog kastmetet och försökte finta upp en av dom mindre med masken för att se vad det var för fisk jag spanade på. Innan jag hann säga nätverksadapter så var flötet under ytan och jag halvt överrumplad såg att jag hade napp. På kroken hade jag mycket riktigt en av våra prickiga vänner! Den lämnade dock skutan under resan in men glädjen var vilket fall på max :)

Tog nu istället fram ul-spöt och körde på klassisk spinnare modell myran. Fick direkt se flera efterföljare hela vägen in till kanten i det kristallklara vattnet, det tog inte många kast innan det satt en på kroken! En otrolig fin krabat som trots sin storlek är sjukt pigg och stretig. Väl i min famn såg jag att det inte alls var en öring utan det var bäckröding som lockats av spinnaren!

En personlig jackpot då jag anser att bäckrödingen är bland dom vackraste fiskarna vi har. Underbar täckning, klara färger och karaktäristiska fenor. Medans jag gick runt tjärnen och kastade så högg det hejvillt, under en period på ungefär 30min så högg det sånär som på varenda kast. Grymt roligt!

En kandidat till årets roligaste fiske avdelning ädelfisk med det blixtklara vattnet som gjorde så att man såg nästan alla anfall. När det var dags att bege sig hemmåt så drog jag ett sista kast och fick på en av dom bättre bäckrödingarna för dagen. Den stretade på bra och bjöd upp till en fin sista fight. Efter att det knäppts kort:

…så skulle den såklart tillbaks till vattnet. När jag skulle ta ett steg ner i vattnet för att lättare kunna släppa den fri så upptäkte jag till min förvåning att det inte fanns någon botten. Det var tydligen enbart dy där jag satte ner foten och det slutade såklart med en ofrivillig badtur. Fisken gjorde mig sällskap i de blå.. som tur var så fanns det enbart två kanadagäss som häckade vid sjön som såg min perfekta tillbakasättning av bäckrödingen. Lagomt otorr tog jag mig till fyrhulingen för att hinna hem och byta kläder innan det var dags för middag.

/Emil

1 Comment

1. jimmie
    Nov 21, 2013

Vart i Edsbyn ligger talltjärn ?

Trackbacks/Pingbacks

1. En snabbis kikpimpling efter bäckröding | EPfiske.se - [...] på Talltjärn som innehåller vild bäckröding som jag skrev om i somras (kan läsas om i detta inlägg). Då …