Laxfiske i Norge!

Då var det dags igen. Än en gång så skulle vi spendera 3 heldagar vid den norska laxälven Orkla, närmare bestämt en laxpool som heter Bredesen.

Då detta var det andra året på släng vi begav oss västerut så hade vi planerat lite bättre denna gång. Bilen var packad och startklar när Martin tog stämpelkortet och gjorde helg på onsdagen klockan tre och vi började kuska det sju timmar det tar ifrån Bollnäs till Rönnigecamping där vi bodde under vistelsen i Norge. Tyvärr så var inte tajmingen den bästa då laxfisket är fruktansvärt dåligt i år. Det har tagits i skrivande stund 7,3 ton lax from 2013-06-01 i hela Orkla, och ett ”normalt år” mellan 2013-06-01 till 2013-08-31 så tas det ca. 20 ton lax. Det är i stort sett omöjligt för sportfiskarna att ta 12 ton lax den resterande månaden.

Men det är inte ovanligt att där EPfiske.se fiskar är det ett känt dåligt fiske just när vi är på plats. Typiskt!

Väl framme så blev det att knäppa en kall och lyssna till ettan på Svensktoppen. Vi konstaterade när vi såg stugan att den var större än den vi bodde i förra gången, vilket vi glädjes åt. För är man 2 personer så blir en tvåbäddsstuga liten med alla kläder och allt! Denna stuga var tänkt för fyra man vilket gjorde att vi kunde leva som kungar i stugan!

Martin med en pilsner och glad att ha kommit fram helskinnad!

Efter att har lagt oss i lagom tid så vaknade vi före klockan på torsdagen och vi var uppe på sulorna snart nog. Efter frukost så åkte vi till älven och med iver så sprang vi ut i älven och började vårt 10-timmarspass vid älven. Både jag och Martin hade nog räknat med att vara tillbaka på noll med kasttekniken efter att inte ha dängt fluga sedan förra gången vi var till Norge, och det var 13 månader sedan. Men till vår förvåning så dängde vi ut flugan så det bara small i spöt.

Det var så att man fick se till att inte få nån knut på linan för då hade det blivit rent med spöringar när skjutlinan for som ett spett i luften!

Vi dängde och dängde. Dängde och dängde ännu mer. Men utan framgång. Inte en lax i älven vi såg, kände eller hörde.

På eftermiddagen så märkte vi att det började blåsa upp rejält i regnvädret och efter att ha satt en fluga i ryggen, armen och farligt nära juvelerna så bestämde vi oss för att göra kväller då det var nästintill omöjligt att kasta utan att frukta för sitt liv.

Inför fredagen så var det inga frågetecken. Vi ska fiska i minst 12 timmar oavsett vädret. Är det så att det blåser så står vi i älven och väntar på att vinden mojnar i några sekunder, då ska grejorna ut!

Efter en ofrivillig sovmorgon så kom vi ut till älven runt 9 på fredagsmorgonen och stövlade ut i älven och började att kasta.

Kokkaffe när det är som bäst!

Inte ett liv. Fredagen var lika fisklös som torsdagen men vi var väl förberedda på att fisket skulle vara svårt så vi hade bunkrat med mat, kaffe och fikabröd i massor! Så efter vi hade gått ett varv på sträckan så gick vi i land och drack kaffe och tog en kaka, vilade lite och snackade lite om allt mellan himmel och jord för att sedan ta ett varv till och sedan upprepa proceduren; om och om igen.

Sillunch på fredagen!

Kölbullemiddag!

Kölbullemiddag

Vi fick se oss besegrade när klockan passerade 22:00 och vi begav oss hemöver för att vara pigg och fräsch till lördagen. För det var på lördagen jag och Martin skulle få känna hugget och uppleva ett riktigt laxrus när det bara viner i rullen!

Ut i älven direkt på lördagsmorgonen. Och där stod vi med läckande vadarstövlar och dängde.

Efter 10 timmar så kände vi oss besegrade. Vi hade gjort allt. Närmare 40 timmar på 3 dagar utan ett liv. Vi hade gjort vårt bästa men laxen drog det längsta strået även denna gång. Men skam den som ger sig!

På väg hem så gick det klassiska snacket: ”Tänk om …………………….” ”Du förstår om …………………….” ”Nästa gång så ska ja ……………” osv.

Det må vara en vinst för laxarna denna gång. Så det är bara att tillåta dom njuta för vi kommer tillbaka och då bjuder vi upp till en riktig fight!

Mer bilder hittar ni som vanligt i galleriet!

SKITFISKE! // Peter

Nu får laxarna det dom har väntat på!

Om fyra timmar sticker jag och Predatorshopens Martin Elversson till Norge, närmare bestämt Orkla för att dänga ludd!

Rapporterna som vi har fått angående fisket är minst sagt bedrövliga. Efter snart två månaders fiske på vår sträcka så har det landats en ynka lax, och ska man lita på dom rutinerade gubbarna vid älven så ser det inte ut att bli nå bättre fiske helgen som kommer.

Nu var det bra precis ett år sedan vi var där senast, och efter några dagar fiske så blev DETTA resultatet av över 20 timmars nötande. Så vi får hoppas att det finns kvar i ryggmärgen, och att vi även får öva på att drilla en och annan silverkrigare!

Men vi gör som vi alltid gör på EPfiske! Vi har med en kanonkamera och bjuder på sköna naturbilder istället!

Önska oss skitfiske så får ni sladda in hos oss igen nästa vecka så kommer det att finnas en rapport från veckan!