Fiskar du i Ljusne?

Kom över ett väldigt bra inlägg på Team CTMs hemsida om den sorgliga situation som allt för ofta ses i Sverige, nämligen hur vatten hanteras. Texten handlar om Ljusne och Ljusnan som har potential att vara ett riktigt bra la och havsöringsvatten.

Utdrag ur texten ”det tragiska exemplet Ljusne:

Alla sportfiskare och invånare runt älvens målsättning måste och bör rimligtvis vara att vi får en levande älv med fritt vandrande fisk igen. Detta skulle medföra otroliga tillväxtpotential för Hälsingland genom besöksnäring och alla positiva effekter detta får för antalet arbetstillfällen och inkomster för kommunerna längs med Ljusnan. Ljusne sportfiskeklubb skulle få en längre fiskesträcka vilket medför mer utrymme för såväl fiskare som mängden fisk på sträckan. Går man i spetsen för denna utveckling skulle man kunna stoltsera med vild lax och havsöring på en lång fin fiskesträcka vilket i dagens läge dessvärre är sällsynt. Det framstår idag som det ända man bryr sig om i Ljusne är att få sin odlade kompensationsfisk och sen är man nöjd. Är så fallet är det djupt beklagligt
Läs hela inlägget här:

Lofssjöpimpeln 2013

Som många redan vet gick Lofssjöpimpeln av stapeln helgen som gick. Peter och jag gjorde debut på denna tävling detta år! Peter har ju varit med ett tag i tävlingstagen på pimpel medans detta var första ”riktiga” tävlingen för mig. Men absolut inte den sista! Slutar nog med att man lägger ner allt annat fiske och lägger fokus på pimpel innan det är färdigt ;) Nej men det var roligt och det blir fler gånger.

Jag begav mig från Gävle mot Bollnäs vid 17.00 på fredagen där Peter väntade ivrigt vid stationen. Vi for direkt iväg mot Hede där vi skulle bo i stuga över helgen, sväres litar såpass på oss så vi fick låna stugan. Väldigt uppskattat! Anlände som beräknat runt 20.30. Det var 0-gradigt och vindstilla ute. Stugan värmdes snabbt upp och någon öl slank i till taktiksnacket inför tävlingen på lördagen. Jag hade planerat försökt lura abborrar och förhoppningsvis någon bonusöring medans Peter tänkte testa lyckan hos 6kgs-laken. Var nog ett smart drag eftersom vi hade 15o & 160mm-borrar, de var lite drygt å jaga borrar med meter-is.

Sovdags runt 23.00.

Lördag.

Vaknade vid 05.45 och käkade frukost och tog de relativt lugnt innan vi for iväg vid 07.00. På vägen fick vi väja för flertalet renar som hade kalas på vägsaltet. Anlände på samlingsplatsen mitt emot Trapper vid 08.25, bland de första. Efter att ha löst kort satte oss och tog en kaffe och kanelsnäcka och spanade på folk som ramlade in. Det blev en del! Tror det var runt 200 personer på fredagen.

Vid 09.30 släpptes folk ut på isarna för att välja plats, den norra delen av sjön höll fisket till på. Noll koll som man hade på denna sjö så tog man rygg på någon som såg rutinerad ut, såg Hans Göran Engberg och han hade ju en fin tredjeplacering vid en av tävlingarna förra året. Höll oss i närheten av honom vid starten ;)

Tävlingen skulle pågå 4 timmar och vid 10.00 gick starten. Peter höll en ohygglig fart vid inledningshålet, han är nog fortfarande le efter den ruschen.

Vi satt mitt ute på sjön och de var runt 20 meter där. Testade på de flesta nivåer men hade ingenting vid första platsen och vi begav oss ganska snart längre västerut på sjön. Peter höll sig på djupare vatten på jakt efter laken medans jag gick in på grundare. Hittade ett ställe med 2-3 meter och det kändes bättre. Var en skara på 10-15 pers där och dom hade lurat upp några öringar där innan jag anlände.

Huggen lugnade sig och folk började sprida sig bortöver. Jag körde gammelhål-taktiken för att vila armarna lite!! Stannade med Honken och Kjelle mfl. ett tag innan jag letade upp Peter och Henry som var längre västerut. Var samma visa där. Försökte fortfarande rädda namnet…

Henry och Peter drog ut på djupet för att försöka lura mört och lake, jag gick längst med dem men långt in mot land. Vi bestämde oss för att mötas strax utanför starten och sitta där sista tiden av tävlingen. Väl där var redan Peter och Henry på plats med en större grupp. Tydligen drogs det en hel del mört där och om jag hört rätt så vanns tävlingen av Christer Eriksson där sista timmen? Henry drog en del fisk medans jag och Peter var otroligt fisklös fortfarande, Peter hade nu gått över till abborrgrejerna.

Tiden gick och hoppet började tryta! Mycket fika gick åt under lördagens fiske…… :) Gav till slut upp och accepterade sanningen om att gå fisklös från lördagen. Slutskottet gick och vi begav oss till invägningen. Den gick ju iallafall, smidigt..

Drog direkt efter avslutningen hem mot Hede för att samla kraft och vila inför söndagen.Kortspel och öl samt kolla på Mumford & Sons spelning på SVT gav en kväll med guldkant innan sovdags vid 23.00.

Söndag.

Upp samma tid som igår, vid 05.45. Det var dock lite svårare denna gång. Upp och städa och packa undan allt då vi direkt efter tävlingen skulle bege oss hem mot Hälsingland igen.

Kom iväg 07.10 men slapp denna gång renarna så var ändå på plats vid samma tid som lördagen, 08.25. Det var vid starten vackert väder, dock mindre folk. Många kanske ledsnade av de dåliga fisket från lördagen? Har inte hört någon officiell siffra från söndagen dock.

Denna dag var det den södra delen av sjön som tävlingen höll till på. Vid 09.30 tog vi vårt pack och drog iväg långt västerut där de tydligen drogs lite abborre dagen före. Jag, Peter och Henry hamnade i en skara folk på kanske 10-15 pers. Startskottet gick som tidigare vid 10.00 och idag började det bättre för både mig och Peter. Han drog två stycken inom någon minut och jag fick även upp 3 st små ur mitt hål innan det tystnade. Skönt att namnet klarade sig denna gång iallafall :P

Inom ca 10 min hade hela gruppen flyttat på sig längre västerut. Där drogs det en del abborrar och även någon öring tror jag kom upp. Peter och jag hamnade på en plats där det inte var mer än 1 meter djupt. Peter fick upp några fina bitar och jag fick 2 st, dagens största också.. inte mycket att skryta över men ändå!!

Jobbade oss sedan längre österut längst kanten utan att få något mer. Hörde flera hade det tungt och var utan hugg på 1.5 tävling, hoppas det löste sig för honom också innan det var färdigt :) Vi hamnade i en klunga som satt tvärs över sjön från starten. Någon ströfisk kom upp och kanske skulle man stannat vid den västra delen där vi ändå hade lite hugg. Gjorde några chockborrningar alldeles på gränsen till ”fel” sida sjön för att överraska fisken, dock utan resultat. Satt mest av tiden på slutet och gick mot land när det var 10 min kvar.

Vägde in och packade bilen, drog till Trapper Saloon och käkade en sjujäkla god hamburgare i väntan på prisceremonin. Kanske skulle man ändå ha lite flyt och vara vinnarn av 10 000kr-lotten? Icke. Kanske nästa gång!

Applåder till vinnarna och sedan drog vi oss hemöver. Var i Gävle igen vid 20.00.

Resultat Lördag:

• Störst öring: Tom Johansson, Särnaharrens SFK. 1276 gr
  1. Totaltsegrare: Christer Eriksson, Brunflofiskarna. 9966 gr

Gratulerar!!

Peter klev på söndagen in på 54 plats och jag 69. Vill ni absolut veta vikten får ni söka upp resultatlistan ;)

Om än segt fiske så var det kul att för mig få testa på en riktig tävling. Med facit i hand skulle man haft en mindre borr och jagat borrarna mer. Tydligen kan tävlingar vinnas på sista timmen också så det får man ta med sig till nästa tävling! Något mer isfiske blir det inte denna säsong utan det får vänta tills nästa is! Då blir det fler tävlingar.

/Emil

Filmade litegrann vid tävlingarna, spana gärna in filmerna!

Lördag:

Söndag:

Bilder från Lofssjöpimpeln:

Hälsingeangling

Helgen som gick drog jag hem till Edsbyn för lite umgänge. Hörde att Jocke Pelle och Jens skulle dra och angla på lördagsmorgon så hängde på. Klockan ringde 03:15 på lördagsmorgon, klockan 04:00 satt vi i bilen. Jocke med kniven var otålig då jag och Pelle blev 4 min försenad till samlingsplatsen, Jens övningskörde brassestolen.Vädret var vindstilla, runt -7 på morgonen som sedan blev runt 0-gradigt till lunch. Någon sekundmeter blev de innan det var färdigt. Blev lätt snöfall ett par gånger också annars ganska mulet mestadels.

Vi begav oss till sjön i mörkret. Otroligt nog så kom det två gubbar till platsen EXAKT samtidigt som vi, typiskt. Hade inte vi varit försenad 4 min hade vi hunnit dit först ;) Men det visade sig att de skulle fiska på andra sidan av sjön så vi fick den plats vi hade tänkt. Lite mindre spridning på donen bara.

Jocke styr i mörkret

Don och påmörtning skedde i mörkret. Efter ca 45min var alla uppe. Blev runt 30 don. Isen var som tjockast runt 30cm. Vi satt i närheten av ett utlopp därav relativt tunn is. Just när solen började gå upp började fällningarna dugga tätt! Jag brände direkt en som kändes ganska fin, jämfört med de jag brukat fått på den där platsen. Jens hade antagligen samma på i ett don 10 meter bort en 20 min senare, men även där gick vi bet. Det finns iallafall någon bumling där!

Pelle drog första och det tog inte lång tid innan samtliga hade räddat namnet. De flesta gäddor var ganska små men några runt 2-3kg dök upp.

Från runt 05:45 till 09:00 var det ett riktigt race. Var inte många gånger hela gänget var samlat runt elden utan nästan hela tiden fick någon ränna mot en fällning! Många och långa löpningar blev det vissa gånger. Måste säga att jag vann löptävlingen ganska överlägset. Jocke var nog tätt därefter. Pelle och Jens måste ligga i inför säsongen tycker jag…… ;)

Jocke och Jens i dispyt om vem som har bäst löpsteg

Runt 09:30 dök några Martin Anders Fällan Lönken mfl. upp och grillade korv. Trevligt! Dom stannade tills 11:00-snåret. Vid 12:30 gav vi upp då ingen fällning skett på ungefär en timme. Gubbarna på andra sidan gav också upp samtidigt.

Sammanlagt 30 gäddor upp på kanske 45 fällningar. Alla gäddor går tillbaka.

• Jag 7 gäddor
  • Jocke 7
  • Pelle 8
  • Jens 8

blev poängställningen om jag inte minns fel. Pelle stod för största delen av bommarna dock så siffrorna är missvisande.

Ska försöka få tag i lite fler bilder från Jocke så inlägget kommer uppdateras med fler bilder om några dagar.

Lofssjöpimplen i helgen, det ser vi fram emot!

/Emil

Fiskar du i Gavleån?

Brukar du fiska i Gavleån? FiskaGävleborg skrev detta inlägg tidigare idag och det är bra om så många som möjligt ser det. Saxar rakt av:

Gavleån i vinterskrud – tagen från www.gavle.se/gavlean

Fiskesäsongen är kanske redan igång för många i nedre Gavleån och med anledning av fiskvandringsprojektet som pågår är fångstrapporterna från er sportfiskare av väldigt stor betydelse för oss. Särskilt vid fångst av lax, öring, gös och vid bifångst av sik som fångas nedströms Strömdalenskraftverk men givetvis bör andra arter också rapporteras in. Detta kan göras som det står på fiskekortet direkt via webben, se www.gavle.se/gavlean.

Under de provfisken som genomfördes 2012 fångades ytterst få av ovan nämnda arter. Dokumentationen av lax och sik grundar sig helt på fångst av sportfiskare som rapporterade fångsten till oss. Utan deras hjälp hade dessa arter inte kunnat dokumenteras i Gavleån! För att en art ska kunna skyddas, hjälpas och förvaltas på bästa sätt måste vi ju bl.a. veta om att den finns och ha en uppfattning om beståndets storlek. Positiva åtgärder för arten kan annars komma att utebli då inget behov kan anses föreligga.

Därför är er inrapportering av fångster oerhört viktig, inte bara för oss utan även för den fisk ni själva fiskar och värnar om.

Dela gärna med er av infon till anhöriga och bekanta för ett bättre fiske i Gavleån i framtiden.