Testfiske vid nya syret

I söndags satte jag ut två nya syren(vasen) i favoritsjön för abborrsfiske för att se om det kunde ge någon effekt på fisket där. Det har tagits många fina abborrar där tidigare men de syren som funnits där har sedan länge behövt en make over. Tog en lång björk som jag kvistade av och fäste i botten på två olika ställen som verkade intressant och som gett en del resultat tidigare. Botten består av ca 1.5m djup lera,  på den del som är synlig mellan ytan och botten satte jag ett gäng granar som knöts fast i björken för stabilitet. Längst ner på granarna fäste jag stenar för att tynga ner det hela.  Detta är illustrerat på den otroligt pedagogiska och vackra bilden nedan:

Har inte tänkt mig att dessa ska ge något speciellt resultat förns kanske nästa sommar då de fått legat i ett tag. Men igårkväll blev jag mor far och Josefin sugen på mete så vi drog dit för att se om det fanns nå fisk där. Kvällen var sällsynt varm och skön, runt 20grader.. vi är ju inte direkt bortskämda med dessa denna sommar.  Det blåste lite men blev lä vid sjön. Direkt när vi hade fått i grejorna i vattnet så började det komma upp mindre abborrar och mörtar vid syret. Perfekt! Då hade de gett resultat direkt.. trodde de skulle ta lite längre tid innan dom letade sig dit. Och alla vet ju att mindre abborrar = större abborar i närheten :D

Josse drog som vanligt mycket fisk… likaså pappa. Jag och mor hade lite svårare att kroka dom, men nappade gjorde det! Medans fadern maskade på åt mor så lät han flötet ligga i, när han skulle ta spöt så såg han att flötet vart borta. Han röck till och spöet stod som ett uppånervänt U, efter lite pygel gav den upp.

1kg och succé för nya syret!
Behövdes inte vänta speciellt länge för att syret skulle ge resultat alltså :D Den fick såklart simma vidare så den kan lura dit sina polare till framtiden.

Drog även till andra syret för att se hur status var vid detta, även där drogs det fisk! Pappa hade här ett sjukt hugg på flötet, hann inte riktigt se om de var en stor borre eller en mindre gädda. Tyckte kroppen såg mer ut som abborre, vilket isåfall är lovande. Minst kilosklassen isåfall. Mer än godkänt för syret alltså :) Blir roligt att se hur de är nästa sommar.

Fick påvägen upp besök av Hälge som var sjukt nyfiken, stod och glodde ett bra tag innan vi kunde åka förbi.

Skön kväll!

Ny båttrailer – CHECK!

Nu har jag och farsan äntligen fått tummen ur och skaffat oss en ny båttrailer!

Vi har länge gått i tankarna i att skaffa en ny, bättre och stabilare än den vi hade tidigare. Men tyvärr så märkte vi att den trailern som vi har haft ögonen på var för lång för att vi ska kunna ha den i garaget där vi förvarar den när den inte används. V begav oss då till Werners däck & maskin i Norrala för att få råd och hjälp med hur vi ska göra. Per-Åke visade då oss en annan trailer som var kortare än den vi hade fallit för men ack lika fin!

Vi åkte hem för att ta oss en funderare men bara efter någon timme hemma så ringde vi Per-Åke och tre timmar senare åkte jag och hämtade den nya trailern! Det blev då alltså en Majava VT 550 G med lite extra tillbehör då vi tuffar runt på sjön i en trimmaran, vilket genast skapar lite jobb med att få alla hjul på trailern på plats.

Tack Per-Åke och Werners Däck & Maskin för den goda servicen! Klicka gärna på loggan till höger och gå in och se utbudet på trailers, släpvagnar och upptagningsvagnar!

/ Peter

Abborrfiske i barndomsvatten

Jag Anders och Engberg drog likt i söndags iväg på lite abborrfiske igårkväll. Vädret var varmt och de blåste 2-3m/s. For iväg till min gamla favoritsjö i Voxnaskogarna sedan unga dagar då pappa tog med en hit. Utan att överdriva fick man alltid fina fiskar vid metet. 6-7hg abborrar och 4-5hg mörtar dök upp sånär på garanti. Tyvärr så ryktas det att det lagts en hel del nät där de senaste åren så fisket har gått ner sig en del. Men jag tycker att det börjat bli bättre igen, hoppas på det.

När vi kom till platsen stötte vi på ett gäng gubbar som jobbade i FVF för sjön, dom hade sin årliga träff just den dagen. Det visade sig att några av dom kände pappa min sedan långt tillbaka, riktigt roligt :) Vi fick låna åror till lånebåten vars åror gått sönder. En träeka som jag förövrigt tyckte var ranglig när jag fiskade för första gången där vid 7-8 års ålder, den är inte bättre nu precis. Den har tillåtelse att gå i pension faktiskt, en riktig trotjänare som antagligen skulle klassats som amiral om nu båtar fick utmärkelser.

Fick även tillåtelse att lägga min båt på marken deras.. det lät som en riktigt bra idé och den ska jag ta mig en riktig funderare över. Tänk vad man kan träffa på för roligt folk mitt ute i ingenstans.

3-4 båtar for ut samtidigt och man märkte att dom hade sina favoritställen då dom åkte direkt till ett speciellt ställe och nötte där resten av dagen. Vi betade av två syren först, helt utan fisk.. enbart något hugg. Blåste på rakt över sjön till ett ställe med ganska mycket näckrosor som ska vara bra. Påvägen dit drog Anders dagens första och Engberg gick över på mete för att rädda namnet. Jag var fortfarande utan tills vi kom till näckrosplatsen. Det högg på nästan varje kast Anders hade direkt en fin efterföljare. Engberg började stressat veva undan metspöet :D Vi fick ett gäng allihop.

Ekan har några år på nacken

Hälsinglands pålitligaste eka

Inga jättar kom upp, någon matfisk fick vi men resten var lite mindre än vi önskat. Men på UL-spö var det godkända storlekar och roliga att fightas med. Förutom gäddj*veln som snodde min bästa vibrax-spinnare. Det aset!!

Började blåsa upp mer och mer på slutet, vi ställde oss i fin linje mot intressanta öar där det stod mycket abborrar längst kanterna. Vinden drev oss i perfekt fart förbi ståndplatserna och livet kunde inte vara bättre. Tills man kom på att man hade mazarin och kaffe med sig.. då blev man nästan religiös :) Solen värmde helt perfekt och det fläktade skönt från vinden och huggen på spinnarna var täta.

Spinnare som fungerade

När vi varit ute på de blå i 6h och med ett resultat på kanske 30 borrar och 2-3 gäddor så begav vi oss tillbaka till båtplatsen och gubbarna. När vi stod och försökte vända åbäket utan att ha sönder ekan som innehöll myrbon så ropade dom och frågade om vi ville ha lite kycklinggryta, jäklar vad gött.. men vi hade lite ont om tid. Men vi kunde inte tacka nej så vi hängde en sväng hos gubbarna som satt och spelade 5-kortspoker och drack rusdrycker i alla möjliga former. Glädjen i stugan kunde man ta på, så som det ska vara :) Kycklinggrytan var gudomlig och den avslutade en perfekt dag på sjön.

Ibland är allt perfekt!

/Emil

Jag ger mig inte! Laxfiske i Älvkarleby!

Jag ger mig inte! Jag vill känna gunget och rusningen av en lax innan året har passerat! Som ni säkert har läst så har jag varit i Norge och fösökt fått mig en lax men tyvärr utan framgång. Har ni missat det så kan ni läsa om resan här!

Simon med årets första lax ifrån Älvkarleby på 15kg

Jag sitter just nu i farsans bil och pressar efter E4an med destinationen inställd på Älvkarleby och att bända Larsa-Lax. Farsan har varit på plats sedan igår förmiddag men utan något hugg. Han var lite besviken på den klena vattenföringen men hoppas att dom kör igång lite nu när jag anländer. Är ni intresserade av att höra om hur fisket går så ber jag er att gilla oss på vår facebooksida EPfiske.se, för så fort vi landar en fisk så hamnar den på vår sida!

/ Peter

Firade in juli med abborrfiske

Jag Anders och Niklas E bestämde oss för att ta vårt pick och pack för att utmana abborrarna denna första dag i Juli. Det kändes i luften som att det kunde vara bra fiske på gång, lite halvlurigt sådär. Strax innan vi begav oss iväg öppnade himlen sig och ner vräkte det ner regn. Det skulle pågå ca 1h enligt väderleksrapporterna.. chansade att en rapport skulle stämma för en gångs skull och stack iväg.

Mycket riktigt så ganska precis då vi kom fram till ekan så lugnade det ner sig. Skönt! Vi gled ut till platsen där jag för några år sedan tappade min absolut största borre hittills.  Misstaget då var att jag lämnat håv hemma och den lossnade i fångstförsöket. Inga roliga minnen alltså.. jag SKA ha revansch på den innan jag viker hädan :) (Denna gång var håven med).

Anders började med att böja upp en borre i något av de första kasten, i ”kattmat”-storlek. Jag och Niklas fick även en varsin ganska snart. Anders fick efter ett tags dängande hugg på sin röda vibrax-spinnare ett fint hugg och vi fick upp hoppet! Rusningarna såg lite luriga ut och vi trodde det var en abborre men visade sig vara en gädda såklart.. antiklimax. Bytte platser några gånger och det var långt mellan huggen. Några små kom upp innan Anders ännu en gång sa ”japp” och nu j*vlar! Hämtade håven och väntade.. gädda, IGEN. Vibrax-spinnaren visade sig vara en riktig gädd-killer.

Anders med fisk på, ganska vanlig syn..

Vädret blev bättre och bättre, vinden mojnade och det var helt spegelblankt innan det var färdigt.

Körde vidare och bytte till det mesta som fanns i betesboxen. Var långt mellan aktiviteten. När vi testat oss runt de flesta intressanta ställen så kom vi till stället där sambon dragit många fina abborrar. Medans vi glider in och Anders & Niklas släpar drag så hugger det på Anders grejer. ”Typisk gädda” säger vi då och jag struntar t o m att bry mig i håven. DÅ visar det sig vara en fin abborre, såklart! Man är ju oduglig på att gissa vad som huggt … :) Ryggfenan avslöjade den ganska snabbt då den gled in likt en vithaj.

Fajten gick fort så den var pigg när den kom brevid båten, jag skulle håva den och precis när borren så gott som var i håven så rusar den och hoppar hejvilt nästan upp i nävarna på mig. Trodde det var kört, men krokarna satt bra och den hamnade till slut i båten.

1kg – 43cm

Riktigt fin! Högg lika som de andra Anders drog – på en röd vibrax.

Tiden började rinna iväg och snart var det dags att bege sig hemmåt för att se EM-finalen. Vi var tillbaka på platsen vi började (där jag tappat min nemesis). Hade en liten borre(då menar jag liten) på som högg precis utanför båten, mothugget gav den en flugtur på några meter. Gissar på att den fick byta kalsonger efteråt.

Alldeles innan vi gav upp, hade jag först ett hugg som var klart abborraktigt.. och sedan ett till. Men den fastnade inte på mothuggsförsöken och detta var alldeles utanför båten. ”Var nog en liten en..” tänkte man men precis då, sågs en virvel från något större. Vad fan! Var den så stor??? Kom då på att jag använde exakt samma spinnare som jag tappade min drömfisk på. Vi stod ju på nästan exakt samma ställe.. Man är ju paranoid men .. :P

Vädret var riktigt fint på slutet, solen tittade fram.

Hoppas juli kommer med värme så abborrarna blir mer jaktlystna!