Planer och funderingar över Landösjön

Efter helgens misär på rödingsfronten så kan jag knappt bärga mig att åka till Jämtland och Landösjön. Förra veckan blev det ju spikat att premiären blir nu på lördag 4 februari. Enligt aftonblaskan så har ju den livsfarliga ”rysskylan” tagit ett järngrepp över landet, så kallt väder lär det bli. Ner emot -20 som det ser ut, långkalsonger på.. :)

För några dagar sedan så kunde man läsa detta:

Vi tömde då en av kassarna med slaktfärdig fisk för att se om uttern gjort någon skada på själva kassen. När vi lyfte upp den såg vi flera stora hål och där har cirka 30.000 rödingar som vägde cirka 700 gram styck rymt ut i sjön.

Likt tidigare år så har alltså uttern förstört nån kasse.. passande nog blir detta officiellt några dagar innan premiären ska äga rum.  Dom har gjort sin PR-läxa allt.. ;)

Läs hela artikeln här.

Var till Berras och inhandlade lite prylar inför helgen, ett nytt blänke och några mormyskor i färgerna lila, blå/vit och svart/blå. De delade med sig av en hel drös med tips angående Landösjön, så blir jag fisklös i helgen då stormar jag Berras på måndag och skriker rakt ut ;)

00:00 Lördag öppnar portarna, fast riktigt så tidigt kommer nog inte jag Joel och Jonas slita rekordrödingar.

Enligt videon nedan så kan man tydligen dra annat där också :

Vi får se hur det slutar.

Tung helg med mersmak

Helgen spenderades i Edsbyn med planer på pimpling efter både öring och röding. Riktigt fint väder båda dagarna, runt -5 och knappt en sekundmeter. Skönt!!
På lördagsmorgonen drog jag och Anders till Bergsbosjön för att lura öring, vilket på förhand var en chansning då vi inte testat denna tidigare. En chansing som inte heller gick hem, totalt tvärdött hela dagen. _kanske_ hade ett hugg… vilket säger sitt. Inte ens 10.00-rycket fugerade.

Anders Borrg

Det har dragits fina öringar där, men bara hört folk göra det på sommaren. Blir högst troligt en sommartjärn för oss också i framtiden :P

Söndagen fick vi även med oss broder Martin och Emil F. Nu till öjungsskogarna för att lura röding! Denna tjärn var inte heller testad under vintertid, men att tolka av tips från olika håll så är det en bra rödingtjärn.

Det började med att vägen till vår planerade parkering inte var plogad, så apostlarhästarna fick ta oss sista biten. Och vilken jävla bit också! Vet inte hur lång tid det tog, kändes som en evighet. Undertecknad fick ta fronten, dom andra verkade gå efter varga-taktiken ”låt de unga gå först och halvt ha ihjäl sig i den meterhöga snön”. Ena stunden var snön till smalbenet, nästa steg ramlade man ner i nått mastodonthål med snö till magen.

Spår efter Dagmar här och var

Efter en tid, som kändes som ett sekel, var vi äntligen på isen..runt 0830 tror jag.. minnet sviktar. Säkert för att kroppen hade resurssparning i fördel för vadmusklerna.

Vi var igång och Martin hade ett hugg tidigt, fan va skönt att fisken lever! Emil hade även någon som lekte rövare med hans maggot. Ganska snart bröt Emil sin förbannelse från förra gången då han gick lottlös från fisket, en liten röding fick leka fotomodell innan den fick fortsätta växa på sig:

alltid gött med första fisken

Tjärnen hade varit besökt senast igår, då det fanns en hel del hål som det bara var att knacka sönder lite is på för att kunna använda. Olika ställen och taktiker prövades, Anders hittade nog rätt kod med sina totaläckliga räkor och blinkpirk. Han matade rödingarna med några räkor, sen blev det lugnt i hålet.. Flera gånger lyckades dom lirka av räkan och komma undan med det. Dom ville bara inte fastna! Var likadant för mig. Riktigt irriterande :)

Tiden började ta slut och vi hade mer och mer börja närma oss andra sidan tjärnen, vid ett utlopp. Stället verkade helt ha dött, ingen hade något häftigare än ett nafs. I ca 10min satt jag och hade fokus på linan, stirrade så ögonen sånär torkade ut. Det var nån som höll på och bråkade med räkan, sjukt försiktigt och retsamt små nafs. Säkert en förbannad mört eller nått annat slugt.

Plötsligt och tydligen precis på 12.00-rycket så gjorde jag en överstegsfint och drog räkan uppåt i en seg rörelse. Då sög det tag, ett ganska konstigt hugg och de tog nån hundradel innan man fattade vad som hände.. Äntligen satt nått av värde på kroken!
Den stretade på bra och drog ut lina ett par tre gånger.. Jag tog de väldigt försiktigt för jag ville verkligen att den skulle va medgörlig när den väl kom upp i hålet. Den visade sig några gånger och såg fin ut, en riktigt fin paddel hade den!
När den för tredje gången var vid isen och åkte runt runt runt och undvek hålet, så händer det jag för stunden absolut sist ville hända: det blir löst i linan. Den hoppade helt sonika av när det var 4 dm kvar.
Ingen iskant eller något som förstörde, den bara vann.

Även om de inte var nån rekordfisk så var de längesen jag blev så less av en förlorad fisk. Topp-3 alla gånger.. :(

Hur man inte kan vara värd att vinna den kampen när man i sann Göran Kropp-manér tagit sig igenom onödigt mycket snö och borrat oändligt med hål, förblir en gåta.. bara att bryta ihop :)

Det blev bara Emil som drog fisk alltså, väldigt kasst resultat för helgen men söndagens fiske bjöd iallafall på ganska mycket action och avslutningen gjorde en revanschsugen så dit ska vi igen nån gång i vinter.

På hemvägen hittade vi en stig som fiskaren från gårdagen gått (thank god!!!) som förkortade hemvägen med cirkus 3000ggr.

Nu en vecka av plugg sen nästa helg är det premiär på Landösjön!

omtyckt av rödingarna

/Emil

Röding + blinkpirk = SANT!

Kom över denna film på youtube i ett tappert försök att stilla mitt begär. Lunginflammationen jag har dragit på mig har inneburit att jag har varit inomhus i snart 3 veckor. Så det rycker rejält i fisketarmen!

I denna film så har Fiskejournalens Martin Falklind en undervattenskamera och filmar rödingens beteende när vi ovan is presenterar ett bete för dom!

/Peter

Ädelfiske i privat tjärn – rond två

Söndag och dags för pimpling efter lite ädelfisk. Jag och Anders har sedan nederlaget (kan läsas om här) på den privata tjärnen pratat om att ta revansch. Sagt och gjort! Anders hämtade upp mig vid 07:45 och revanschlustan kokade. Med hjälp av insamlade tips om tjärnen och några nyinhandlade pirkar så skulle detta bli bra. Johan, Danne och Emil F hakade också på.

Enligt SMHI skulle det vara perfekt väder, -3 och lite lätt nederbörd efter någon timme. Som så många gånger förut så var de ute och cyklade. Redan på vägen upp så skiftade vädret från kräksnö till uppehåll. Väl framme så satte vi oss på de hot spots som vi fått tips om. Vad ville dom ha idag då? Det var ju frågan. Jag fick en juniorborre efter nån timmes ryckande på mormyska. Strax därefter får Anders hugg av rätt sorts fisk:

Anders lurade äntligen upp en öring med hjälp av nya mormyskan. En grön sådan med röda ögon helt utan maggott/räka eller liknande. På rekordtid körde samtliga med samma taktik. Efter denna var det dock tvärlungt igen och vädret blev bättre och bättre..

SMHIs definition av "lätt snöfall"

Med vädret i toppform och saknaden av hugg började vissa deltagares hopp att tryta. Jag och Anders tjatade dock om det legendariska ”kl 10.00-rycket” som snart var här och det fick väl folk att lite skeptiskt se fram emot detta. När Johan sedan räknade ner sekunderna och vi var inne på 10nde timmens första minut så var alla muskler i kroppen spänd likt en elitidrottare. Efter ungefär 20-30sek smäller det då till i mitt spö och stort jubel utbryter på isen….

Antiklimax

…som tvärt tvärvänder till hånskratt och glåpord i snöstormen. En gädda……

Men eftersom det trots allt var 10-rycket så small det till hos Anders igen ett par minuter efter gäddans besök.

Den skeptiska delen av oss på isen började nu iallafall att smått ändra sin åsikt om kl 10.00. Emil F, Johan och Danne som fortfarande var utan hugg började mer och mer misstänka fusk hos herren ovan. Jag som levererat ”fel” fisk fick däremot utstå diverse roliga meningar resten av dagen.

Danne fick helt plötsligt ett hugg, upp kom en mört i ganska respektabel storlek. Förbannad över att de senaste fiskarna han fått på två olika ädelfisktjärnar har varit mörtar fortsatte han att kämpa på, strax därefter fick han ett deluxe-hugg och spöt stod i U-formation. Efter några sekunders drillning gick linan av, han började nu skylla på farsans ”förbannat dåliga knutar”. Danne fick också sin skörd av glåpord resten av dagen.

Bytte plats några gånger på jakt efter fisken som nu var väldigt inaktiv.. Emil F (fortfarande utan hugg) började kasta ur sig diverse svordomar över sjön.. :) Johan som satt i samma båt som honom hade en predikan om att pimpling var fruktansvärt överskattat. DÅ mitt i bitterheten smäller det till för första gången på Johans spö som får till ett förvånansvärt rejält mothugg (antagligen för hårt) och linan ryker! Pimpelspöt seglade sedan några meter..

Strax därefter säger Anders ”japp” för tredje gången och han börjar drilla en till synes större fisk. Efter nån minut får han iallafall upp den, denna gång en fin regnbåge:

mannen för dagen...

Anders fick sin revansch. Jag vet inte vad jag ska kalla mitt resultat. Kanske säga det klassiska om att det iallafall var skönt att va ute i det fina vädret? Fast det var de inte. När vi drog oss hemåt för dagen så var det iallafall fint. Skoj var det vilket fall!

Sammanfattning:

1. Anders 2 öringar, 1 regnbåge
  2. Jag 2 abborrar, 1 gädda
  3. Danne, 1 mört och -1 mormyska
  4. Johan, -1 mormyska
  5. Emil F, -1 självförtroende

Dagens melodi var mormyshka utan något på då samtliga fiskar togs på detta.

/Emil

Ursäkta röran, vi bygger om..

Har uppgraderat hemsidans utseende helt och hållet, därför är det lite cirkus på sidan just nu. Tycker det blev mycket bättre nu vilket fall!!

Galleri m.m dyker upp om någon dag.

Nu ser vi fram emot helg och ädelfiske!
Vad tycker du om ändringen av temat? Ser det ut som en påse skit? Lämna gärna en rad.