Grand Canyon har blivit djupare!

Som titeln avslöjar så ska jag berätta om dagens fiske efter havsöring i Ljusne.

Under bilfärden mot Ljusne så planerade vi dagen. Vi kom fram till att det är tre ställen som måste testas, där det har kommit upp bra med fisk. Väl ute på första stället så hinner vi avverka 5 kast så kommer det en kille och går. Han berättar att han redan har fiskat fullt och ska nu bege sig hemöver. Vi tar del av informationen om vart det är han har fiskat och slänger in grejorna i bilen och drar iväg.

Väl framme så möts vi av vak, och det är finare bitar som är upp och visar sig. Vi hänger på både skeddrag och fluga och vadar ut en bit i vattnet och tar i för kung och fosterland och skickar grejerna ut i havet. Pulsen stiger mer och mer för varje vevtag vi tar. Men efter 1 timme så upphör vaken, och pulsen sjunker sakta men säkert. Vi nöter på i 3-4 timmar innan vi bestämmer oss för att ge upp. 1 stöt är allt dagen har bjudit på och vi intalar oss själva att vi har haft en trevlig dag fast vi inte har fått någon fisk.

Grand Canyon har alltså blivit djupare. Ingen märkbar fisk dom senaste kanske 5 fiskepassen vi har avverkat. Besvikelsen är total.

Men nu får vi hoppas att vädergudarna är med oss isfiskare och leverar sträng kyla utan snö så att det blir en fin och bra kärnis så vi kan börja ismeta igen!

SKITFISKE! / Peter

En ny jerkbaitfantast såg dagens ljus!

Idag så släpade jag med mig min arbetskollega Tobias ”Astrotobbe” Åström med på en tur på vårt vackra vatten. Det blev alltså Herten, närmare bestämt Nedre Herten som det stod Plast på brunchenmenyn för gäddorna.
Astrotobbe införskaffade sig nya jerkbaitprylar nu i somras som han har använt flitigt. Men ingen kan kalla sig en riktig jerkbaitfiskare utan att ha blött grejorna i Herten!

Efter att dagisbarnet hade stämplat in, kaffe var glöhett, nya krokar på betena, båten var redo och humöret på topp så hade klockan blivit 07.30.

Vi började med att bege oss till Storön där vi jerkade men tyvärr utan resultat. Efter några minuter så begav vi oss till stället där jag och Emil (mest Emil) fick mycket fisk under Herten Open. Sagt och gjort! Beten flyger i luften likt en missilattack som Pearl Harbor en gång fick smaka på! Efter ca. 2 sekunders jerkande på det stället så klipper en gädda mitt bete. Sekunden senare så ser jag Astrotobbe stå med ett böjt spö.

Scenariot som sker vid detta dubbelhugg kan endast beskrivas med hjälp av ett citat ifrån en fiskelegend nämligen Peter Sjödin – Vilken jävla cirkus!

Efter att ha letat efter en tång som absolut inte vela bli funnen och krokat loss min mindre gädda så vänder jag mig om för att hjälpa Astrotobbe. När jag ser gäddan och böjer mig ner så spottar hon ut betet och simmar ner till djupet. Besvikelsen är total!

Efter det så fortsätter vi nöta. Vi trollar runt sjön och får några hugg här och där men inget större så vi går tillbaka till jerkandet men tyvärr, gäddorna har gått och lagt sig.

Efter 6 timmars aktivt fiske så ser vi oss besegrade, för denna gång! Men inte hade vi räknat med i våras att vi skulle vara ute på öppet vatten i november, så vi är ganska nöjda ändå, bara att få komma ut!

SKITFISKE! / Peter

Jakten på öring

Som sagt igår så skulle jag iväg till ett för mig nytt ställe idag, ett mindre ställe som kallas Ragntjärn i Ovanåkers kommun. Har fått tips om att det planterades ut öring i denna för runt 30år sedan och att det drogs upp grova öringar men sedan har den glömts bort och väldigt få om ens någon fiskar i den. Var bara tvungen att kolla in den! Tog bilen tidigt imorse och gav mig av, stötte på en sjukt stor tjädertupp i skogen som vägrade flytta sig från vägen.. men bilen är större och till slut flaxa han iväg. Sista kilometern var till fots då vägen till tjärn var bortglömd och inte underhållen på länge.

Vädret var skönt, vindstilla och lagom temperatur att gå i med lite packning utan att bli allt för svettig. Till slut såg man tjärnen uppenbara sig! Den såg riktigt intressant ut från håll..

Den blev inte mindre intressant från nära håll, vattnet var kristallklart och man såg allt som låg på botten en lång väg. Satte mig på en stubbe för att spana lite efter något vak eller liknande men såg inget. Gick ett varv runt tjärnen med några sporadiska kast för att försöka se om jag fick någon efterföljare eller kanske hugg, dock utan resultat. Började tappa lite hopp om det fanns fisk kvar men just då såg jag ett vak mitt ute på tjärnen som såg misstänkt öringsaktigt ut! Det blir iallafall till att ta med sig Peter dit när våren kommer då vi ska testa mete, spinn och fluga när de är vaksäsong för att få någon uppfattning hur det ser ut med fisket i sjön. Bara att hoppas, så kanske man har en pärla bortglömd i skogen :)

Kommer bege mig till olika mindre vatten gömda i skogen runtom i Ovanåkers kommun för att försöka hitta vild/förvildad öring och skriva om dessa i framtiden, kommer släpa med mig Peter också såklart!!

skitfiske! /Emil

Klent måndagsfiske

Vi var ute tidigt imorse för att köra lite fiske då det blivit alldeles för lite senaste tiden, mest pga studier. Var i Varpen med båten 30min innan soluppgången med ett perfekt skitväder. Jerkade någon timme utan resultat med något enstaka hugg men inget upp i båten. Peter fick till slut sitt livs hugg(trodde vi..) men insåg snabbt att han satt fast i något ganska rejält. Bökade ett tag innan det lossna, upp kom en halvintressant järnbit som vi antagligen kan sälja till nått museum för någon miljon.

Detta var väl det mest spännande som hände, fick upp 3st gäddor till slut men dom var nykläckt och får vänta ett tag innan dom får leka fotomodell. Formsvacka likt Grand canyon nu på gäddfronten då det var längesen man fick något av värde. Men bara att kämpa på!

Imorn ska jag kika på en liten intressant tjärn långt in i skogen som det sägs finnas öring i, återkommer under morgondagen hur det gick!

Bud på järnbiten kan lämnas i ”shout boxen” till höger! /Emil