Kvällsjerk

Jag och Peter drog igår kväll ut till vårat favoritställe för att se om dom gröna har hittat aptiten ännu. Runt klockan 1700 var vi på plats, det småregnade och var vindstilla. Humöret var på topp då vi inte jerkfiskat på ett bra tag utan spenderat fisketimmarna på gösen öringen och abborren istället, som sig bör. Regnet fortsatte falla och eskalerade lite innan det började lugna ner sig, vi hade inte haft någon känning ännu.. såg mycket småvak här och var men inga stora ringar eller plask syntes. Just när regnet tagit paus och några solstrålar började bryta sig fram så lyckades jag lura en på en grå/vit Buster Jerk. Rusningarna som den bjöd på var SKÖNA då det var alldeles för längesen man fick känna på lite kraft. Efter en stund blev den trött och Peter landade den åt mig på bästa sätt.

4,9kg – 92cm

Som sagt skönt att få leka lite men ännu trevligare när hon simmade tillbaka snabbare än en skållad blixt. Detta är den minsta vi fått på smultronstället, ganska OK standard på gäddorna där!

Förbannelsen bruten och vi hoppades på mer! Tog kaffe och några korvar som Peter ordnat(bra jobbat) för att få upp fokus inför resterande fisket. Kaffet verkade göra sitt, dock inte på gäddfronten men denna följde med upp efter att jag fastnad i nå skit på botten:

Det visade sig vara Peters Bandit Tail som han metat bort några månader tidigare, kan se det som tack för kaffet :)

Peter som fortfarande var fångstlös försökte även sig på andra fiskestilar, egenknuten gäddfluga testades. Riktigt elegant men ingen föll för frestelsen denna gång.

Mörkret började falla och dimman började glida in, fortfarande segt med en enstaka stöt alldeles intill en vasskant, sedan var de slut. Vädret hade övergått till fint, vi fick njuta av luften och umgänge istället denna gång. Dom riktiga madamerna har nog inte riktigt vaknat än, men känns skönt att höstsäsongen har startat!

/Emil

Göstripp på Varpen

Idag så var jag ute på Varpen och jagade gös! Detta var mest för att slå ihjäl lite tid, och varför inte göra det i den miljö man trivs bäst i? Vädret började dåligt, strålande sol och vindstilla. Inte bra när man är ute och vertikaljiggar! Men efter 30 minuter så började det blåsa lite grann och molnen började stiga på den klarblåa himlen.

Efter två timmars fiske så hade jag landat en gös, men storleken på denna var inte att skryta med, så den lilla rackaren fick simma tillbaka och växa på sig lite.

Men imorgon ska jag pröva något nytt, och väldigt hett! Spinnerbait efter gädda! Kommer en rapport om hur det gick! Gå gärna in på länken nedan och spana in!

EDIT:

På grund av väder och vind så blev dagens tripp inte långvarig. Vi metade lite sarv och han väl göra 3 kast med spinnaren innan vädret gjorde det omöjligt att vara i båten. Men tro mig, spinnaren ska få fler chanser!

/Peter

Klövtjärnsfiske

Jag tog mitt pick o pack med 3 kamrater för att försöka lura öring i Klövtjärn. Vi kom dit runt 1730 och började ganska direkt fiska av den västra sidan. Niklas som använde fluga till kastspöt hade ett hugg redan på första kastet men den fastnade inte. Efter mindre än en timmes fiskande när jag var och kollade till Joel så small det till i hans spö, nästan direkt när draget landade i vattnet! En ganska pigg rackare som drog en del lina innan den gav upp.

Joels öring på strax över kilot.

Samtliga hade haft känningar inom en timme och vi hoppades på att det skulle bli en bra fiskekväll.

Dock så blev det ganska dött efter det, det var en fin öring som tog en flygtur alldeles framför oss där vi stod, förutom den så var det klent med öringar som syntes. Vi nötte på ett tag och ett tag innan vi tänkte ta grillpaus så hakade Niklas fast en fin öring, den drog likt Joels lina innan den började närma sig. Den hann upp till ytan för att visa upp sig, en fin brun öring som tyvärr hade tur denna gång. Det tog inte många sekunder efter det att den bröt ytan tills dess att den lirkat sig loss från krokarna bara några meter framför oss. Besvikelse men vi fortsatte nöta tills vi tog korvpaus.

Med lite mat i magen så var vi laddade igen. Vi återvände till samma plats igen och nötte vidare. Resten av kvällen bestod mer av svemygg än av fisk. Vi fick upp ett gäng små abborrar men inget finare. Efter någon timme när det började bli mörkt så avslutade vi fisket och drog oss hemmåt! Trevlig kväll även om det hade kunnat varit lite fler fiskar som var på hugget :)