c&r på rätt sätt

Ramlade över ett blogginlägg om vad man ska tänka på när man har landat en fisk och ska föreviga fisken med en photosession.

Klicka HÄR för att läsa inlägget!

Så tänk på att när ni har en fisk i händerna, hantera den varsamt! Och kom ihåg att alltid blöta händerna innan kontakt!

/ Peter

Premiär på Fjällmyrtjärn 2014

I

Fjällmyrtjärn. Den har varit arrenderad av privatpersoner tidigare år vilket har betytt inget fiske för andra fantaster. Sedan förra året har Rengsjö FVO ansvar för denna och idag var det alltså säsongspremiär!

rea

Det var jag Peter och Tobias som drog iväg, första gången på länge för Tobias så vi hoppades på bra fart på regnbågarna under isen!

Upp 0530, kaffe och frukost innan Tobias anlände och vi blåste iväg mot tjärnen ca 06.30. Vädret var +2 och 7-8 m/s.

Väl på plats var det en del folk där redan. Vi spenderade de sista 45 min med att lösa kort och välja ut en lockande plats.  Kl 08.00 gick startskottet och 130 besökare skickade ner lockelser av alla möjliga slag genom isen. Peter och Tobias körde med dahrénmormyska + blinkpirk, jag körde med enbart mormyska. Testar egentillverkade mormyskor i olika färg för att se vilka färger som är heta.  Det blev som de brukar på premiärer – aktivitet direkt, grannsällskapet fick två stycken under de första 30 sek och jag hakade på en medans jag styrde upp djupet. Tobias levererade strax därefter också en båge, även en till när han precis hängt ner betet ännu en gång. Briljant.

Det tog inte lång tid innan Peter också hade räddat namnet. Inom 5 min hade samtliga fått känna på fisk. Alla var i storlek mindre. Det var verkligen cirkus från start. Det åkte upp fisk lite här och var över isen. Vi hade det riktigt trevligt första timmen med runt 8 fiskar upp och en hel del känningar. Som så många gånger förut lugnade det ner sig efter första timmen och huggen var mer sporadiska. Det märktes tydligt över hela sjön då många nya hål borrades.

Vi höll oss på samma plats egentligen hela dagen. Men vid kl 10-snåret bröt vi mönstret och gick raka vägen över tjärnen till den norra delen där det var mindre fiskat. Våra tidigare grannar var där när vi anlände. Peter och Tobias engagemang för fisket hade sedan länge börjat tryta vid det här lagret och kastade mer snöboll än pimplade. Efter ca 15mins fiske började min nappindikator avslöja att någon var intresserad under isen. Väldigt försiktiga nafs var det, som vid de flesta fiskar som kom upp. Satte mothugget andra gången och fick upp min tredje båge. Testade efter detta en ny färg på mormyskan vilket blev ett lyckat drag. Under en diskussion med Tobias tyckte jag mig känna ett nafs, precis när jag började slappna av kom ett överraskande hårt hugg. Upp kom min för dagen största båge, inga vikter värd att nämna dock! Kul att avsluta med lite fisk efter en stunds inaktivitet.

En båge går tillbaka

Hemtillverkade myskorna levererar!

Efter detta bestämde vi oss för att åka hem för att inte missa 4×5 km-stafetten för damerna som började 11.00 – vilket oerhört bra beslut med tanke på hur det slutade.. MAGISKT!

Vi var nöjda med fisket och åkte hemåt med 12 landade fiskar och en drös tappade, två tog Tobias hem för att tillaga kvalitetsmiddag till frun.

Statistik landade bågar:

1. Peter 5 st
  2. Emil 4
  3. Tobias 3

Största för oss var strax över kilot, störst upp idag som vi hört var en båge på ca 2.5 kg men kanske någon fick större också. Det simmar bågar i 5kg-klassen i tjärnen. Så åk dit och utmana bjässarna vetja!

Trevlig dag med mycket folk! Bra jobbat Rengsjö FVO

/Emil

Flugfiskad öring i Januari!

Det milda vädret som har varit i vinter har bidragit till att isen på det populära fiskestället utanför Scandic i Bollnäs är för dålig för att jag ska våga beträda den och fiska på dom platser jag vill. Men, detta inte utan någonting gott!

Det öppna vattnet har möjliggjort att idag, den andra januari, så har jag varit och fiskat öring med flugspö och landat 3 stycken på ca 7-8hg.

Öring

Nu är det så förjävligt att det är slut på ledigheten och jobbet kallar! Men tur att det blir långhelg så man kan fortsätta att dänga ludd! Ser ut som att jag kommer få mig en guidad tur i Galvån på söndag.

Och som alltid, följ oss på Facebook och instagram för att få fiskerapporterna först!

/ Peter

Premiärdags på Lapptjärn

I lördags var det premiär på Lapptjärn och som vanligt vid premiärer så vaknade jag långt före klockan så jag var på plats redan strax före 7 på morgonen. I en timme innan startskott så gick jag igenom dagens grejer, drack kaffe och funderade i vilken del av sjön som jag skulle parkera på.

1 timmes väntan!

Det blev mitt ute på sjön, och precis som alltid så hade jag 2 meter lina ifrån spötoppen och fiskade där det var 5-6 meter djupt! Jag borrade hål och fick höra av en vän att jag var helt ute och cykla och att jag borde förflytta mig 30-40 meter men jag hade redan kommit igenom isen så jag satt där jag satt.

Och vilket genidrag att sitta på samma plats! Efter min 3dje fisk på isen så stod klockan på 08:11. Det var den perfekta starten som jag letade då jag, även denna gång, testade ett nytt spö. Ett hemmagjort med korkhandtag och en feedertopp med styvheten 1 1/2 oz och ni som vet hur styvt (eller hur sladdrigt) det är så förstår ni att det var fruktansvärt roligt!

Folk på isen

Dom tre fiskarna fick simma tillbaka och lika dom fyra som följde dom 3. Jag landade alltså 7 fiskar och bommade 2 till efter några sekunders drillning så uppgiften att testa spöt gick kalas!

Nu laddar vi för Hubo-Långsjön på lördag! Snittvikten på fiskarna som har satt i sommar har varit 4 kg, så med lite skicklighet så kommer både jag och Emil att bjudas på några rejäla åk i helgen!

Nu är det viktigare än någonsin! Följ och på insta och facebook! Där kommer det upp bilder på förhoppningsvis nyfångade mönster efter helgens bravader!

// Peter

Första regnbågspremiären för säsongen 13/14!

S

Som vi har väntat! Äntligen så var det dags att få kriga med regnbågarna i våra p&t-sjöar i Hälsingland. Idag var det den första regnbågspremiären för EPfiske.se och den gick av stapeln på Björatjärn i Ovanåkers kommun och det var med blandade resultat.

Efter en gårdag bestående av alkohol och mycket god mat så var en av oss väldigt trött när klockan ringde 05:00 men då skribenten själv höll sig nykter och inhalerade närmare 3 liter julmust så var det inga problem att väl ta sig upp till slut!

Vi dundrade iväg för att vara på plats tillsammans med ungefär 65 andra deltagare. Startskottet gick klockan 8 på morgonkvisten och vi han i godan ro dricka kaffe och bestämma mormyrska för dagen. Det bjöds även på korv under dagen, uppskattat!!

Jag själv testade ett nytt spö med ny rulle då jag misstänker att jag behöver lite träning med dom nya grejerna inför Hubo-Långsjön som kommer om 2 helger och jag behövde inte vänta länge innan jag viskade till Emil att jag hade en stöt. 3 sekunder efter stöten så tjongade det till rejält och en drillning med en fläskbåge var ett faktum! Dock så fiskade jag på ca.1,5 meters djup och att drilla en båge på en uppskattad vikt på 2,5 kg på det djupet är inte det lättaste så efter 10 sekunder av ett himla ståhej så klev den av och simmade ut till det djupare partierna av sjön.

Kort därefter så fick Emil på ett gung som hette duga! En fisk som var minst lika stor och mordisk i sitt sinne! Han simmade upp-ner-höger-upp-vänster-ner-upp-höger……….. Borta. Han hade simmat så att linan nöttes av mot iskanten! Blinkpirken försvann! Mormyrskan försvann! Hoppet försvann!

Efter det så var det dött så vi begav utåt! Mitt på sjön parkerade vi och hoppades att det skulle ge utdelning! Och det är nu våran upplevelse över dagen skiljer sig åt.

Jag tyckte att det var ett underbart beslut då jag landade 3 fiskar på 45 minuter varav den första på 1,6 kg vilket gav mig perfekt träning om hur jag ska hantera spöt med tillhörande rulle i framtiden. Dom två första var i 7-9 hg klassen och bjöd på varsin riktig rejäl rusning så det rykte ur rullen och sist men inte minst en fin båge på 1,6 kg som fightade riktigt bra!

Emil är väl inte supernöjd med beslutet då allt som beslutet förde med sig var en par nafs. Men skam den som ger sig! Då jag hade fiskat fullt och jagade jag på Emil att försöka få sig en till åkning men tyvärr så var det tji denna gång.

Småbakis och smågrinig ung man

Premiärpimplare och korvgrillning i bakgrunden

Mer folk

Mycket folk och trevligt väder

Imorgon hade jag tänkt att ligga med lite huvudvärk och Emil är den som får stå för fisket då han ska försöka lura sig en och annan röding!

För att vara säker på att ni inte missar våra fisketurer så gilla oss på Facebook och följ #EPfiske på instagram och var med när det verkligen händer!