Laxfiske med onaturliga förutsättningar

Idag har det varit en dag fyllt av konstiga känslor. Det har varit en dag fyllt av laxfiske, men inte som jag är van vid, utan med onaturliga förutsättningar.

Efter att ha skjutsat min flickvän till jobbet imorse så begav jag mig, med kaffetermosen och lunchlådan, till Ljusne för att göra min första riktiga satsning efter lax i Sverige. Har blivit två tidigare laxturer men då har det varit fiske i Norge.

Det blev en dag fylld med blandade känslor.

Att stå med vatten till midjan och veva ludd med 100-tals laxar som hoppar överallt hela tiden är underbart. Det är perfekt! Att se och ”kunna fiska” på lax på 10-15kg stup i kvarten! Varannat kast satt hjärtat i halsgropen och jag visste att jag hade min fluga max 1 dm ifrån en 10kg+ lax. Ni vet väl hur peppad man kan bli när det vakar en 1kg öring i en tjärn, tänk er då en lax som kliver upp på ungefär 15kg!!!

Det är sjukt, konstigt, ovant – och alldeles underbart!

Men ett sånt galet fiske kommer inte utan ett pris, ett högt pris! Teoretiskt sätt så står Fortums vattenkraftverk ute i havet. All lax, (och alla annan fisk för den delen! Havsöring, ål mm) som ska vandra uppströms; till Bollnäs, tills oss, till mig. Så oanade mängder fisk står och trängs på en liten yta för att ta sig till ”sin” å eller flöde för att leka och se till att deras generation går vidare men tyvärr så tar det stopp vid kraftverket. Det är tråkigt att dom som bestämmer inte får upp ögonen för detta problem. Några kubik extra i sekunden bredvid alla kraftverk skulle få ett enorm genomslag och då inte bara genom oss sportfiskare, utan alla!

För att se en jättelax ge järnet för att ta sig uppströms en strömmande fors får varje liten lönnfet 25-åring att inse att bara man ger sig faaan på nånting, så går det med den rätta viljan!

Nåväl. Dagens fiske då? Njaaaeeee. Gick nästan inge vatten alls där jag fiskade och det är inga bra förutsättningar för laxfiske men en havsöring nappade faktiskt! Men som sig bör så simmar den vidare, tyvärr inte längre upp Ljusnans strandkanter, men den får gå ut i havet några gånger till så ska ja ta den om några år!

Havsöring

Perfekt. Nu har jag fått gnällt av mig lite och fått stilla mitt begär. Vill dit igen, nu, nyss och fiska! Men det får bli andra gånger. Sen! När det går lite vatten! Då ska Jonsson få sig en 70meters rusning!

Skitfiske på er! / Peter

c&r på rätt sätt

Ramlade över ett blogginlägg om vad man ska tänka på när man har landat en fisk och ska föreviga fisken med en photosession.

Klicka HÄR för att läsa inlägget!

Så tänk på att när ni har en fisk i händerna, hantera den varsamt! Och kom ihåg att alltid blöta händerna innan kontakt!

/ Peter

Premiär på Fjällmyrtjärn 2014

I

Fjällmyrtjärn. Den har varit arrenderad av privatpersoner tidigare år vilket har betytt inget fiske för andra fantaster. Sedan förra året har Rengsjö FVO ansvar för denna och idag var det alltså säsongspremiär!

rea

Det var jag Peter och Tobias som drog iväg, första gången på länge för Tobias så vi hoppades på bra fart på regnbågarna under isen!

Upp 0530, kaffe och frukost innan Tobias anlände och vi blåste iväg mot tjärnen ca 06.30. Vädret var +2 och 7-8 m/s.

Väl på plats var det en del folk där redan. Vi spenderade de sista 45 min med att lösa kort och välja ut en lockande plats.  Kl 08.00 gick startskottet och 130 besökare skickade ner lockelser av alla möjliga slag genom isen. Peter och Tobias körde med dahrénmormyska + blinkpirk, jag körde med enbart mormyska. Testar egentillverkade mormyskor i olika färg för att se vilka färger som är heta.  Det blev som de brukar på premiärer – aktivitet direkt, grannsällskapet fick två stycken under de första 30 sek och jag hakade på en medans jag styrde upp djupet. Tobias levererade strax därefter också en båge, även en till när han precis hängt ner betet ännu en gång. Briljant.

Det tog inte lång tid innan Peter också hade räddat namnet. Inom 5 min hade samtliga fått känna på fisk. Alla var i storlek mindre. Det var verkligen cirkus från start. Det åkte upp fisk lite här och var över isen. Vi hade det riktigt trevligt första timmen med runt 8 fiskar upp och en hel del känningar. Som så många gånger förut lugnade det ner sig efter första timmen och huggen var mer sporadiska. Det märktes tydligt över hela sjön då många nya hål borrades.

Vi höll oss på samma plats egentligen hela dagen. Men vid kl 10-snåret bröt vi mönstret och gick raka vägen över tjärnen till den norra delen där det var mindre fiskat. Våra tidigare grannar var där när vi anlände. Peter och Tobias engagemang för fisket hade sedan länge börjat tryta vid det här lagret och kastade mer snöboll än pimplade. Efter ca 15mins fiske började min nappindikator avslöja att någon var intresserad under isen. Väldigt försiktiga nafs var det, som vid de flesta fiskar som kom upp. Satte mothugget andra gången och fick upp min tredje båge. Testade efter detta en ny färg på mormyskan vilket blev ett lyckat drag. Under en diskussion med Tobias tyckte jag mig känna ett nafs, precis när jag började slappna av kom ett överraskande hårt hugg. Upp kom min för dagen största båge, inga vikter värd att nämna dock! Kul att avsluta med lite fisk efter en stunds inaktivitet.

En båge går tillbaka

Hemtillverkade myskorna levererar!

Efter detta bestämde vi oss för att åka hem för att inte missa 4×5 km-stafetten för damerna som började 11.00 – vilket oerhört bra beslut med tanke på hur det slutade.. MAGISKT!

Vi var nöjda med fisket och åkte hemåt med 12 landade fiskar och en drös tappade, två tog Tobias hem för att tillaga kvalitetsmiddag till frun.

Statistik landade bågar:

1. Peter 5 st
  2. Emil 4
  3. Tobias 3

Största för oss var strax över kilot, störst upp idag som vi hört var en båge på ca 2.5 kg men kanske någon fick större också. Det simmar bågar i 5kg-klassen i tjärnen. Så åk dit och utmana bjässarna vetja!

Trevlig dag med mycket folk! Bra jobbat Rengsjö FVO

/Emil

Flugfiskad öring i Januari!

Det milda vädret som har varit i vinter har bidragit till att isen på det populära fiskestället utanför Scandic i Bollnäs är för dålig för att jag ska våga beträda den och fiska på dom platser jag vill. Men, detta inte utan någonting gott!

Det öppna vattnet har möjliggjort att idag, den andra januari, så har jag varit och fiskat öring med flugspö och landat 3 stycken på ca 7-8hg.

Öring

Nu är det så förjävligt att det är slut på ledigheten och jobbet kallar! Men tur att det blir långhelg så man kan fortsätta att dänga ludd! Ser ut som att jag kommer få mig en guidad tur i Galvån på söndag.

Och som alltid, följ oss på Facebook och instagram för att få fiskerapporterna först!

/ Peter

Premiärdags på Lapptjärn

I lördags var det premiär på Lapptjärn och som vanligt vid premiärer så vaknade jag långt före klockan så jag var på plats redan strax före 7 på morgonen. I en timme innan startskott så gick jag igenom dagens grejer, drack kaffe och funderade i vilken del av sjön som jag skulle parkera på.

1 timmes väntan!

Det blev mitt ute på sjön, och precis som alltid så hade jag 2 meter lina ifrån spötoppen och fiskade där det var 5-6 meter djupt! Jag borrade hål och fick höra av en vän att jag var helt ute och cykla och att jag borde förflytta mig 30-40 meter men jag hade redan kommit igenom isen så jag satt där jag satt.

Och vilket genidrag att sitta på samma plats! Efter min 3dje fisk på isen så stod klockan på 08:11. Det var den perfekta starten som jag letade då jag, även denna gång, testade ett nytt spö. Ett hemmagjort med korkhandtag och en feedertopp med styvheten 1 1/2 oz och ni som vet hur styvt (eller hur sladdrigt) det är så förstår ni att det var fruktansvärt roligt!

Folk på isen

Dom tre fiskarna fick simma tillbaka och lika dom fyra som följde dom 3. Jag landade alltså 7 fiskar och bommade 2 till efter några sekunders drillning så uppgiften att testa spöt gick kalas!

Nu laddar vi för Hubo-Långsjön på lördag! Snittvikten på fiskarna som har satt i sommar har varit 4 kg, så med lite skicklighet så kommer både jag och Emil att bjudas på några rejäla åk i helgen!

Nu är det viktigare än någonsin! Följ och på insta och facebook! Där kommer det upp bilder på förhoppningsvis nyfångade mönster efter helgens bravader!